Úti tippek, hasznos információk, élménybeszámolók

Atyaég, utazom!

Atyaég, utazom!

Marseille 8118.- Forintból

Marseille, Aix en Provance, Cassis, Calanques, Arles

2019. február 10. - Atyaég utazom

Az első, bemutatkozó bejegyzésemben azt ígértem Nektek, hogy ma Marseilleről és környékéről fogok írni. Ebből kiderül, hogyan lehet kihozni az oda-vissza repülőjegyet+ülőhely foglalást+szállást 8118.- Forintból 4 napra! Elolvashatjátok merre jártam, és természetesen hozok hozzá képeket és videókat is. De most kezdjük a piszkos anyagiakkal.

HASZNOS INFORMÁCIÓK

Utazásom dátuma: 2019.év

2019.01.19-2019.01.22.

Repülőjegy: 8 118.-Ft

Rengetegszer megkapom azt a kérdést, hogy rám szakadt-e a Nemzeti Bank, hogy ennyit utazom mostanában. Az emberek többsége még mindig azt hiszi, hogy csak csilliárdokért lehet utazni. Ez nem igaz. Ahhoz, hogy a lehető legjobb árakat fogjuk ki, ahhoz az alábbi hozzáállást kell alkalmaznunk: Mindegy, hogy hová és mindegy, hogy mikor utazunk!

Akkor és oda kell utazni, amikor és ahová a legolcsóbbak a jegyek. Ez ennyire egyszerű.

abc02.jpg

Ha konkrét dátumhoz vagy helyszínhez ragaszkodunk, akkor sokkal kevesebb eséllyel tudunk 5-6 ezer forintos jegyeket kifogni. Mivel én nemrég kezdtem utazgatni, ezért olyan könnyű dolgom van, mint az újszülöttnek, minden hely új, így habzsolok az olcsó jegyek között. :)

Ezzel a hozzáállással találtam rá a januári marseillei repülőjegyre (oda-vissza) is 6 118.-Forintért. Majd foglalás közben feldobta a rendszer, hogy az ülőhely foglalás is akciós áron foglalható 1.000.-Forintért. Szeretek az ablak mellett ülni, és úgy éreztem ez az ár még bőven megéri nekem. Így lett extrával ca 8200.-Ft a jegyem Budapest-Marseille és Marseille-Budapest viszonylatban.

Szállás: 0.-Ft

Foglalás után elkezdtem szállást keresni. A marseillei szállások elég magas áron foglalhatóak, legalábbis az én pénztárcámhoz mérve. Mivel egyedül utaztam, így még magasabb összegekkel találkoztam, mintha min 2 főre kerestem volna szállást.

Elkezdtem alternatív megoldások után nézni. Szemezgetek egy ideje a couchsourfing oldallalDe mivel még sosem próbáltam és most egyedül utaztam ezért úgy döntöttem, hogy a számomra sokkal megbízhatóbbnak és leinformálhatóbbnak tünő Servas lehetőségével élek.

Fontos kihangsúlyoznom, hogy a Servas nem egyenlő a kanapészörfözéssel. Itt nem az az elsődleges cél, hogy ingyen szállásod legyen. Arra valóban ott a couchsurfing. Ne keverjük össze, és ne használjuk ki a tagokat!

“A Servas egy társas kapcsolatokat építő, ápoló békeszervezet. A szervezet ezt a célt úgy gondolja elérni, hogy segítséget nyújt abban, hogy az emberek megismerjék egymást és közvetlen kapcsolatba kerüljenek.“

Bővebb információt a szervezet magyarországi oldalán találtok: https://hungary.servas.org/mi_a_servas.html

Tavaly év végén regisztráltam, és már a regisztrációs folyamat is meggyőzött arról, hogy ezt a rendszert akár egyedül is teljes biztonsággal használhatom. Mindig szerettem volna úgy utazni, hogy helyiekkel találkozzak, a helyiek szokásait jobban megismerhessem, ezért remek alkalomnak találtam ezt a marseillei utat, hogy kipróbáljam a Servast.

Helyi közlekedés:

Franciaországról általánosan elmondhatom, hogy remek vonat és buszhálózattal rendelkezik. Viszonylag olcsón (busz kedvezőbb áru) eljuthatsz bárhonnan bárhová, és ami nekünk magyaroknak manapság meglepő lehet, az az, hogy nem kell órákat várni a ragyogó tisztaságú vonatokra. :)

img_20190120_093635_1.jpg

Marseilleben kiindulási pontnak én a Saint Charles vonatállomást használtam. Remekül ki van táblázva minden, vannak jegyautomaták, amik működnek is, de található információ és jegyárusító iroda is.

Repülőtér - Marseille St Charles vonatállomás buszjegy: 8,30.-€

Marseille buszjegy: 1,50.-€

Marseille napijegy: 5,50.-€

Kapható városkártya is, mely számos kedvezménnyel bír: 24€/nap

Marseille, St Charles - Aix en Provance buszjegy: 6,00.-€

Marseille, St Charles - Cassis vonatjegy: 6,30.-€

Cassis kikötő - Calanques hajó jegy (5 szikla, 1óra): 19,50.-€

Marseille - Arles vonatjegy: 16,30.-€

Étel-ital árak:

Természetesen mint mindenütt, itt is számít, hogy hol vásárolsz. Láttam Croissant 0,90.- és 1,80.-€ is. Pár példa:

Cappuchino: 4.-€

Baguette szendvics: 4,80.-€

Croissant: 0,90.-€

Ebéd/vacsora: 7-10.-€-tól a csillagos égig

Itt jegyezném meg, hogy ebédidő 12-14:00 között, vacsoraidő 19:00-21:00 között van. Ebben az időintervallumban tudsz étteremben enni. Én utolsó napra tartogattam egy helyi étteremben egy búcsú “vacsit”. 16:00-17:00 között szerettem volna enni, hát nem jött össze... :)

 ÉLMÉNYBESZÁMOLÓ, LÁTNIVALÓK

Nem lesz rövid, de cserébe hosszú lesz. :)

Aki picit ismer, tudja rólam, hogy szeretem a művészeteket, mostanában leginkább a festészet izgatja a fantáziámat. Borzasztóan örültem ennek az útnak, mert pont a jegy lefoglalása előtt nem sokkal néztem meg egy Van Goghról szóló filmet, melyben rengeteg Marseille környéki helyszín is szerepelt. Picit jobban tanulmányoztam Van Gogh életének állomásait, és ez alapján állítottam össze egy útvonal tervet, amiből a későbbiekben bőven le kellett faragnom az idő szűke miatt.

img_20190121_103444.jpg

Terveim közt szerepelt:

  • Van Gogh séta Arlesban és Saint Remyben,
  • Cézanne séta Aix en Provanceban,
  • Les Bauxban a Brayer múzeum és Carrieres des Lumieres kiállítás megtekintése,
  • StRemy bejárása, mely Nostradamus szülőhelye. A Saint Paul de Mausole elmegyógyintézet, ahol Van Goghot is kezelték.
  • Meg szerettem volna nézni Avignont, a pápák városát.
  • És egy pohár finom cassisi bort inni, majd kihajózni a fehér sziklákhoz, Calanqueshez.

Ehhez képest….

Utazás

Majdnem minden utamhoz választok egy zenét, ehhez a francia úthoz egy kedvenc francia énekesnőm, Zaz "On ira" ("Megyünk") című száma dukált:

Az emberben mindig van némi izgalom egy-egy út előtt. Vajon mindent bepakoltam-e, elérem a gépet, mi mindent fogok látni… Izgalom, izgatottság, várakozás, a szokásos “Atyaég, utazom! érzés. :)

Ezt csak fokozza az ellenőrzéskor a ruha tálcában felejtett telefon… :D Ilyen esetek után vágtatok át a Duty freen és viharzok be a Mastercard Loungeba, ahol a hitelkártyám és beszállókártyám felmutatását követően térítésmentesen meg tudok reggelizni és meginni immár hagyományosnak mondható likőrös tejeskávémat. 

Miután újra kisimultak a ráncaim, felszáltam a gépre, elfoglatam az ablak melletti helyemet és óriási vigyorral az arcomon élveztem a felszállás pillanatait, a tájat, a felhőket, az égbolt mosolyát, azaz a teljes és fordított szívárványt (a zenitkörüli ívnek, circumzenithal arcnak nevezett jelenség).

A felhők felett mindig süt a nap :)

Indulás előtt rátaláltam egy nagyon izgalmas applikációra, a Smart Flight appre.

Ezzel végig nyomon lehet követni épp milyen város felett járunk, milyen magasságban és hány km/órás sebességgel repülünk.

screenshot_20190119-082809.jpg

 

screenshot_20190119-081300.jpg

Ezen az úton számos akadályba és nehézségbe ütköztem. Ezek előjelének vehettem volna már azt is, mikor a repülőgépről leszállva nem tudtunk bemenni a terminálba mert nem nyílt ki az ajtó. Jó 20 perc várakozás után sikerült megoldani a problémát, majd 50 méterrel később megismétlődött a gikszer…

Az élmények elkezdődtek!

Marseille

Az első napomat Marseilleben, Franciaország egyik legnagyobb kikötővárosában töltöttem. Még a reggeli órákban szállt le a gép, így szinte egy teljes napom maradt a városra. Legelőszőr a régi kikötőbe (Le Vieux Port) mentem el (Reptérről busszal St Charles állomásig, majd onnan metróval Vieux Port Hotel de Ville megállóig).

Marseille és a reptér között van vonatjárat is, de a helyi információk alapján nem túl praktikus ezt választani. Ezt a megállót nem a reptér miatt, hanem a közelben lévő Airbus helikopter gyár miatt létesítették. A reptér és az állomás közötti sétát nehezítik még az autópálya sávjai is.

Marseillebe érve, a St Charles állomás metró aluljárójában vásároltam meg a napijegyet, itt kaptam egy várostérképet is, ami segítségemre volt a tájékozódásban.

A kikötőben épp halpiac üzemelt, rengeteg különleges hal volt a kofák tálcáin, a negyedéről sem tudtam megmondani mi-micsoda, de ami biztos, hogy láttam polipot, rákot, apró halat meg… meg…. nagy halat is… :)

abc03.jpg

img_20190119_112829.jpg

A kikötőnél található a tükör mennyezet is, mely számos turistát vonz, és különböző performanszok helyszínéül szolgál.

A kikötő bal oldalán végig sétálva felmentem a felújítás miatt zárva lévő Fort Saint-Nicolashoz, ahonnan remek kilátás nyílik a kikötőre. Innen tovább sétálva útba ejtettem a Saint Victor apátságot.

Annak ellenére hogy napijegyet vettem, mégis gyalog mentem fel a Notre Dame de la Gardehez. Nem javaslom asztmásoknak vagy kevésbé jó kondiban lévőknek. :)

img_20190119_130403.jpg

Az ikonikus bazilika a régi kikötőtől délre, a város legmagasabb pontján áll, és Marseille bármely pontjáról tökéletesen látható.

img_20190120_093416.jpg

St Charles vasút állomás, jobbra fent a bazilika

A lenyűgöző római-bizánci székesegyház tetejéről Szűz Mária tekint le, kilenc méteres szobra tömör aranyból készült, súlya meghaladja a négy tonnát. A bazilika belsejét sem érdemes kihagyni, meglepő relikviákkal találkozhatunk.

img_20190119_132306.jpg

img_20190119_132346.jpg

A dombról letekintve pedig fantasztikus panoráma tárul elénk. Rálátni If szigetére is ahol a Monte Cristo grófja regényének főhőse Edmond Dantes, If várában raboskodott és innen szökött meg. Érdekessége, hogy az igazi rajongóknak lehetőségük van 600€/éj áron egy 500 éves cellában aludni.

img_20190119_132714.jpg

img_20190119_131959_1.jpg

A bazilikától már busszal (60-as) mentem vissza a kikötőig. Ahol legnagyobb meglepetésemre már nem a halpiac nyugodt és vidám légkörébe kerültem, hanem a sárga mellényes tüntetők és a helyi erők közé. Hetek óta tart a Franciaország-szerte különböző társadalmi helyzetű emberek tüntetése Macron politikája ellen.

img_20190119_141730.jpg

img_20190119_141855.jpg

A kellős közepébe csöppentem, másodpercek alatt felmértem a helyzet súlyosságát és sebbel lobbal elindultam Marseille emblematikus sugárútja felé. A La Canebiére, a régi kikötőt köti össze a Szent Vince templommal. Az egy kilométeres utca valaha a város gazdaságát volt hivatott hirdetni. Ma azt kell mondjam, hogy a legértékesebb dolog a régiség piac kincsei voltak.

img_20190119_144705.jpg

img_20190119_143847_1.jpg

Nem vagyok egy félős nő, de a sugárúton végig sétálva még annyira sem éreztem magam biztonságba, mint korábban a tüntetők között. Viszont a Szent Vince templon kimondottan elnyerte a tetszésemet. Azt szívből ajánlom mindenkinek.

img_20190119_145037.jpg

Aix en Provance

Első este Aixbe érkezve a szállásom környékén néztem szét. Aixnek nem a központi részén voltam elszállásolva, hanem a csendesebb kertvárosi részén, sok helyi üzlettel: pékséggel, zöldségessel, pizzériával, kis malaccal hívogató hentessel.

img_20190119_163034.jpg

Az első hely, ahol leültem megpihenni az a helyi bor árus volt. :) Kiegészítettem az otthonról hozott őrölt piros paprika, minőségi bonbon kombót egy üveg francia borral, és becsengettem Anne-Marie és Yves otthonába.

img_20190119_164347.jpg

A háziúr fogadott, picit később pedig elmentünk együtt a helyi mozihoz a feleségéért, majd haza vacsorázni. Egy lazának nem annyira mondható, 3 fogásos hagyományörző vacsorát kaptam. Francia halleves, halas olívabogyós sós pite és desszertnek a királyok tortáját. A galette des roi a franciák hagyományos, vízkeresztkor készített mandulakrémes tortája, mely egy bábút is rejt. A bábú megtalálója lesz az asztal királya, megkapja a kikészített papír koronát, melyet büszkén viselhet. Ez a tisztség azzal is jár, hogy a legközelebb ő sütheti meg a tortát.

img_20190121_153106.jpg

Szinte minden pékségben kapható ebből a finomságból

Minden nagyon finom volt és egyáltalán nem volt tipikus hal illatuk és ízűk az ételeknek. Egy üveg finom francia bor mellett tovább meséltek a szokásaikról, életükről, családjukról, látnivalókat ajánlottak, majd segítettek megszervezni a másnapi utamat Cassisba.

Első nap megtett táv: 15km

img_20190121_152957.jpg

A második nap nem sok időm maradt Aixre, de a Cours Mirabeaun egy séta még belefért. Harmadik nap több időt tudtam rászánni. Arlesből visszaérve betértem a helyi tourinfoba, ahol kértem egy helyi térképet és némi segítséget a látnivalókról. Bánatomra nagyon sok minden zárva volt az időszakos felújítások miatt.

img_20190121_144059.jpg

A járdába rejtett "C" betűket követve járhatjuk be a Cézanne túrát

Ráadásul a Paul Cézanne túrát sem tudtam végig járni, mert a ca. 8 állomásból csupán egy volt nyitva, így még a 19.századi posztimpresszionista festő műhelyébe se kaphattam betekintést. Cserében az óváros (Vieil Aix) gyönyörű szűk utcácskáin csatangoltam órákon át és megcsodálhattam a Cours Mirabeau óriási platánfáit és rengeteg több száz éves kútjait (van olyan darab amiből termálvíz folyik).

abc01.jpg

Cours Mirabeau télen

img_20190121_144357.jpg

img_20190121_160025.jpg

Saint-Sauveur katedrális, melyet az 5. századtól egészen a 18. századig alakítottak

Cassis és Calanques

A kora reggeli órákban értem ki a marseillei állomásra, ahol a pályaudvaron lévő zongoránál épp egy kellemes dallamot játszott valaki. Megálltam hallgatni egy picit, aztán szaladtam megvenni a jegyemet. Cassis központját, kikötőjét a vonatállomástól ca 3 km-es sétával értem el.

img_20190120_102037.jpg

Séta a kikötő felé

img_20190120_113914.jpg

img_20190120_105921.jpg

Cassis öble felett erőd magasodik, de az igazi látványosságot a Calanques sziklás öblei jelentik, melyek közül néhányat gyalogosan is, de leginkább a kikötőből induló hajókkal érhetünk el. Jegyet a kikötőben felállított bódéból vásárolhatunk. Az egyik ilyen öbölben egy kisebb jachton pezsgővel ünneplő társaságba botlottunk. Szeretem látni amikor az emberek kiéélvezik az életük minden percét. :)

img_20190120_120925.jpg

img_20190120_121243.jpg

De kanyarodjunk vissza a hajó úthoz. Szezonban több féle útból válaszhatunk, most csak az egy órás, 5 sziklás út volt elérhető. De így utólag azt mondom, hogy pont elég is volt. Január, a hűvös szeles idő és persze az óriási hullámok okozta fizikai állapotom is erről tett tanúbizonyságot. :)

Cassis nem túl nagy, így elég hamar körbe is jártam, megcsodáltam a régi idők provancei hangulatú épületeit, kávéztam és elmélyültem a kis boltok nyugodt hangulatában. 

img_20190120_111215.jpg

Régi idők emlékei

img_20190120_110404.jpg

Különleges egy leárazás :)

Második nap megtett táv: 18km

Arles

Harmadik napom reggelét ismét a marseille vasútállomás zongorajátékával indítottam:

 

img_20190121_101210.jpg

Rhone folyó, Arles

A Rhone folyó partján fekvő, az UNESCO Világörökségek sorába tartozó Arlesbe érkezve rövid sétával beértem a központba, megkerestem az engem érdeklő helyeket, először a Fórum téren található Van Gogh által is megfestett sárga kávéházat, amely azóta már a festő nevét viseli: Café Van Gogh. A tábla szerint 11-kor nyitottak volna, de csak volna, mert még délben sem volt nyitva a kávéház. Pedig már láttam lelkiszemeimmel magamat, ahogy rákerülök Van Gogh híres festményére.

800px-van_gogh_terrasse_des_cafes_an_der_place_du_forum_in_arles_am_abend1.jpeg

Vincent Van Gogh: Caffé terrace at night, forrás: wikipedia

img_20190121_102933.jpg

Café Van Gogh napjainkban

Ezek után jött a döbbenet, hogy hiába cseréltem fel a vasárnapi és hétfői programomat a neten található infók alapján, mely szerint ne menjünk Arlesba vasárnap, mert minden zárva van. Elárulom... hétfőn volt zárva minden. Itt hívnám fel mindenki figyelmét, hogy ne engedjen a francia oldalak nehézségeinek, úgy mint én (sokszor nincs angol csak francia nyelv), fogja magát és használja legalább a Google fordítót! Érdemes szenvedni vele kicsit és a múzeumok hivatalos oldaláról venni az információkat. Nem feltétlenül azért, mert szándékosan adtak rossz információt egy blogban, hanem mert elavult az információ, felújítás alatt van a hely, tárlat csere van éppen, bármi előfordulhat.

img_20190121_121122.jpg

Kövessük a jelet a Van Gogh túra állomásaihoz

Így nem jutottam el az engem érdeklő helyekre, mint pl a Musee Reattu vagy Fondation Vincent Van Gogh. A VanGogh túráról már ne is beszéljünk…

Konkrétan majdnem sírva fakadtam, hogy ennyit utaztam azért hogy Van Gogh kézzel írt levelét és festményeit láthassam és minden kimaradt...

img_20190121_104806.jpg

Hotel de Ville

Viszont a Fő téren a Városháza (Hotel de ville) mellett volt ingyenes, tiszta mosdó. Az élet apró örömei, ugyebár... :)

Csalódottságomban még az 1.században épült anfiteátrumot sem tudtam kellőképpen értékelni. Pedig biztos értékeltem volna, ha nem éppen a sárkány énem látogatja meg. :)

img_20190121_113550.jpg

img_20190121_114027.jpg

Van Gogh Les Arenes állomás

Ezek után már csak abban reménykedtem, hogy sikerül bővítenem a ceruza szuvenír gyűjteményemet egy Van Goghos darabbal. Egy, meglepő módon nyitva lévő trafikból sikerült beszereznem! Így “nyugodt” szívvel és “Muszáj lesz visszatérni egy szép napos vasárnap!” megállapítással indulhattam vissza Aixbe.

img_20190207_123023.jpg

Harmadik nap megtett táv: 20km

Negyedi nap semmi különös nem történt már, mert indulhattam vissza kora reggel. Te mentél már be dolgozni Marseilleből? Nagyon menő, próbáld ki egyszer. :)

img_20190122_071240_1.jpg

Ezúton is hálásan köszönöm Anne-Marienek és Yvesnek a Servasos vendéglátóimnak a figyelmességüket, segítőkészségüket és vendégszeretetüket!

A következő bejegyzésben a fentebb említett szállás formákról lesz szó picit bővebben, hogyan és milyen felületeken kereshetünk szállásokat igényeinknek megfelelően.

Ha érdekelnek az olcsó utak, hasznos infók, eldugott helyek, érdekességek, akkor követhetsz az alábbi csatornákon:

 Gyönyörű világban élünk, fedezzük fel együtt!

Atyaég, utazom!

A bejegyzés trackback címe:

https://atyaegutazom.blog.hu/api/trackback/id/tr4014612944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S_T 2019.02.16. 09:04:37

Életem legnagyobb vasúti késése a Lyon-Grenoble vonalon volt, 3 centi hó miatt.. :) Bár így a végén TGV-vel is utaztam (kalandos, két átszállásos túra volt), ha jól emlékszem, 4 órás késéssel érkeztünk meg. Szóval téli időjárás esetén a franciáknál sem jobb a helyzet, mint itthon. A busz viszont mindig pontos volt.

Atyaég utazom · https://www.facebook.com/atyaegutazom/ 2019.02.16. 14:45:36

Az azért nem kevés késés. A kivételek erősítik a szabályt! :)
süti beállítások módosítása